Blog kini semakin mendapat perhatian masyarakat terutama bagi mendapatkan berita-berita terkini politik semasa mahupun bagi mendapatkan maklumat tentang produk terkini. Di sinilah kekuatan media alaf baru iaitu blog. Bagi yang menjalankan perniagaan samada secara online mahupun offline, blog boleh digunakan untuk menambahkan kenalan anda atau menambah prospek kepada produk anda.
Saya sering mendapat email pertanyaan dari beberapa rakan-rakan di Facebook yang menanyakan apakah kandungan yang perlu diletakkan sekiranya mereka ingin menjalankan perniagaan. Apakah perkara lain yang boleh diletakkan di dalam blog untuk perniagaan atau blog peribadi mereka.?
Berikut saya sertakan beberapa catitan ringkas yang boleh diletakkan di dalam blog untuk perniagaan anda.
1. Profil Syarikat – Sekiranya anda menjalankan perniagaan tidak kira secara online ataupun offline, letakkan profil syarikat anda. Apakah produk yang anda jual atau perkhidmatan yang anda jalankan.
2. Perkhidmatan Syarikat – Anda boleh juga meletakkan gambar menerangkan perkembangan perniagaan di dalam blog anda. Prospek yang berkunjung ke blog anda dapat melihat syarikat anda sedang berkembang pesat.
3. Produk Syarikat – Bagi perkhidmatan atau produk jualan secara online, anda boleh terangkan serba sedikit perkhidmatan atau produk jualan yang anda jalankan. Terangkan bagaimana pelanggan anda dapat menggunakan perkhidmatan atau produk jualan yang anda jalankan.
4. Testimoni – Testimoni amat penting bagi meningkatkan kepercayaan orang ramai. Di dalam kes ini orang ramai yang dimaksudkan adalah pelawat laman blog anda. Anda boleh dapatkan testimoni bagi pengguna produk anda samada dalam bentuk hard-copy seperti surat atau fax dan boleh juga di dalam bentuk soft-copy seperti email, facebook dan sebagainya. Sekiranya anda ada testimoni di dalam bentuk digital, anda boleh sertakan screenshot dan buatkan dalam bentuk thumbnail. Sekiranya pengunjung ingin membaca lanjut, mereka boleh klik pada imej tersebut.
5. Ruangan Contact – Contact amat penting tidak kira samada blog syarikat mahupun blog peribadi. Anda boleh menyediakan ‘contact form’ yang mudah dan cepat. Pelanggan, pengunjung atau prospek boleh mengisi contact form di blog dan ianya akan menghantar email kepada anda sekiranya terdapat pertanyaan yang dibuat oleh mereka. Di ruangan contact ini juga anda boleh letakkan nama syarikat, alamat beroperasi, nombor telefon, fax, email dan lain-lain lagi.
Jom singgah kejap kat contoh blog perniagaan saya KLIK DISINI.
Bagi anda yang berminat untuk membina blogspot .com sendiri, saya mengesyorkan anda menonton - Video Tutorial Cara Buat Blog Dengan Blogger 2012 -- Disediakan oleh Abang Azman Klang .Panduan Membuat Blog ini boleh diakses di Utube saya- KLIK DISINI.
https://www.mutiarajinggamarketingsdnbhd.com/
ReplyDelete